Per comprendre millor la valoració i ubicar-nos hem cregut oportú refrescar les qüestions que ens havíem proposat resoldre i documentar:
a) L’ús que en fa l’infant de l’espai i els materials.
b) Com fa servir l’espai i els materials.
c) Les accions que realitza davant l’espai i el material.
d) Quines són les seves preferències en quant a l’espai i el material.
e) L’actitud que adopta en referència a l’espai, materials i els seus companys.
f) Les relacions amb els seus companys en relació amb l’espai i els materials.
g) La relació amb el mestre en relació amb l’espai i els materials.
- Racons els dóna llibertat per elegir:
o Material.
o Activitat.
o Com volen emprar-lo
o En quin espai - dins els racó assignat a l’atzar-
o Temps per :
§ Prendre decisions .
§ Elaborar preferències.
§ Assaig- errada.
§ Gaudir.
§ Reflexionar.
§ Abordar reptes que van sorgint.
ANÀLISI I VALORACIÓ DELS ELEMENST QUE INRACTUEN EN LA DINÀMICA DE L'AULA
- Com actua la mestra respecte als infants i els materials que disposen?
o S’avança a les accions dels infants, no els dóna prou temps
o Activitat massa tancada dirigida, si li demanen ajuda, no els guia, sinó que els ho fa tot i al seu gust..
o Excés de correcció no necessària
o Excés dibuixos estereotipats
o Tracta d’imposar els seus esquemes de “bellesa”, coartant així la seva llibertat expressiva.
o Crea nenes massa dependents, a la vegada que ella es sent saturada i no pot donar a bast per tots
- INTERACCIÓ dels infants amb els adults i amb ells mateixos:
o Col·laboració
o Suport afectiu
o Tutoria entre iguals espontànies.
- Circulació per l’espai:
o Circulació lliure a l’espai de l’aula, ja que si els infants han de llençar qualsevol objecte als fems, han de reclamar ajuda de la mestra o cercar un material ho poden fer sense problemes.
o Sols se’ls prohibeix si traspassen els límits dels racons i es fiquen a a l’espai dels altres racons.
o Racons poc delimitats. Ex: racó biblioteca i racó metges no existeix cap objecte que parteixi l’espai ni tingui funció de límit.
- Disponibilitat dels materials en l’espai:
o Majoria a l’abast.
o Molt organitzats.
o Resta intenció dels nens a desplaçar-se per l’espai.
Preferències dels infants pel que fa als materials:
o Emprar materials menys comuns, que tenen menys abast a ca seva: temperes (al cavallet), activitats amb purpurina i que permetin investigar.
o Materials que han vist emprar als adults i no els han permès a ells emprar-los
o Emprar materials que permeti una major expressió d’ells mateixos, que els permeti expressar-se, mostrar el seu món interior, treure la seva creativitat